Siirry sisältöön
Tervetuloa uuteen kotiin, jossa kaikki on ajateltu puolestasi. Hae vasta valmistuneen Artemiksen asuntoja täältä!
Kyselyn toteutus

Vuoden 2024 asukastyytyväisyyskysely toteutettiin viime loka-marraskuussa yhteistyössä Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat KOVA ry:n ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) kanssa. Kyselyn toteutuksesta ja raportoinnista vastasi puolueeton ja riippumaton asiantuntijaorganisaatio KTI Kiinteistötieto Oy. Vasolta kyselyyn vastasi 1317 asukasta. Kyselyn suurin ero verrattuna aikaisempiin oli se, että saimme hyvää vertailupohjaa kyselyssä mukana olleista muista asumisoikeus- ja vuokrayhteisöistä. Kyselyn osa-alueina olivat mm. tyytyväisyys asuntoihin, asuntaloon, asuinympäristöön, ekologisuus, sekä palvelut, kuten isännöinti ja kiinteistöhuolto.

Kuinka Vaso pärjäsi kyselyssä?

Vaso pärjäsi kyselyssä erinomaisesti! Kokonaistyytyväisyydessä Vaso on asumisoikeusyhteisöjen selvä ykkönen. Kokonaistyytyväisyys laskettiin kaikista eri osa-alueista saatujen pistemäärien keskiarvosta.

Hyvästä kokonaistyytyväisyydestä kertoo myös suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-luku, joka Vasolla oli huomattavasti korkeampi aso-yhteisöjen keskiarvoon verrattuna. NPS-asteikossa luku väliltä 30–70 on erittäin hyvä. Edellisessä kyselyssä Vason NPS-luku oli 27 ja nyt luvuksi muodostui 47, keskiarvon ollessa 27.  Yli puolet Vason asukkaista antoivat asteikolla 0–10 suosittelupisteeksi 9 tai 10, jossa 10 tarkoittaa ”suosittelisin varmasti” ja 0 ”en suosittelisi”.

Missä onnistuimme?

Vastauksien perusteella voimme todeta, että Vason asukkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä asuntoihinsa ja asuinympäristöönsä sekä asumisen palveluihin, kuten isännöintiin, kiinteistöhuoltoon, siivoukseen tai jätehuoltoon. Jo aikaisemminkin mainittuun parantuneeseen NPS-lukuun on vaikuttanut mm. parantunut isännöitsijöiden tavoitettavuus, tehokkaampi tiedotus sekä takaisinsoittopalvelun käyttöönotto.

Nostona mainittakoon, että erityisen tyytyväisiä asukkaamme ovat asuintalonsa ympäristöön, josta Vaso saikin kyselyn parhaimman tuloksen. Mainitsemisen arvoista on myös, että tyytyväisyys edullisiin asumiskustannuksiin nousi kyselyssä esiin, varsinkin, kun 64 prosenttia vastanneista on yli 50-vuotiaita, joiden maksukyky ei välttämättä ole enää niin nousujohteinen, mitä nuoremmilla asukkailla. Kyselyyn vastanneista 61 prosentilla ei olisi mahdollista hankkia vastaavaa omistusasuntoa ja 28 prosentilla ei olisi mahdollista hankkia vastaavaa vuokra-asuntoa yksityiseltä vuokranantajalta.

Mitä meidän pitää vielä kehittää?

Ympäristökuormitusta vähentäviin ratkaisuihin meidän ja muiden toimijoiden on vielä panostettava lisää. Ympäristön huomioiminen onkin vahvana osana Vason uutta strategiaa ja toimiinkin on jo ryhdytty. Tässä niistä muutamia:

  • Valaistuksessa suosimme led-lamppuja.
  • Sähköautojen latausasemien määrää kasvatetaan perusparannusten ja uudistuotannon yhteydessä.
  • Öljylämmityskiinteistöissä fossiilinen öljy korvataan 100 prosenttisesti uusiutuvalla HVO-polttoaineella, jonka hiilijalanjälki on pienempi kuin kaukolämmityksen.
  • Jätteiden oikeanlainen lajittelu ja siihen kannustaminen.
  • Kärsämäkeen rakenteilla oleva uusi kiinteistömme Villa Viiri on mukana biodiversiteettiprojektissa, jossa tutkitaan, miten rakentamisessa voidaan hyödyntää ja säästää olemassa olevaa maastoa ja kasvustoa, sekä auttaa suojelemaan ja aktiivisesti lisäämään luonnon monimuotoisuutta.

Heikoimmat pisteet saimme ongelmajätteiden lajittelumahdollisuudesta sekä yhteiskäyttöratkaisujen, kuten autojen ja muiden kulkuneuvojen tai esim. työkalujen, kuten remontti- tai pyöränkorjausvälineiden vähäisyydestä. Myös viestintään pitää panostaa lisää, jotta se on ajantasaista ja oikein kohdistettua.

Yhteenveto ja tulevaisuuden näkymät

Vaikka kysely antoi positiivisen tuloksen asukkaidemme tyytyväisyydestä meihin asuntojen ja asumisen palvelujen tarjoajana, emme voi jäädä paikoillemme. Tiedostamme, että toiminnassamme on vielä parannettavaa ja muuttuvassa maailmassa on tärkeää pysyä kehityksessä mukana. Voimme kuitenkin todeta, että suunta on oikea ja tehdyt toimenpiteet ovat tuottaneet jo tulosta. Korkea asukastyytyväisyys ja hyvä NPS-luku ovat vahva osoitus siitä, että Vaso on onnistunut vastaamaan asukkaidensa tarpeisiin.  Ja kuten uusi strategiakuvammekin havainnollistaa, kaiken tekemisemme keskiössä ovat asukkaamme, jotta voimme tarjota asumiseen entistä parempaa laatua ja mukavuutta tulevaisuudessakin.  

Tästä on hyvä jatkaa, yhdessä!

Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille.

Uusimmat uutiset